Pressemeldungen zu Äthiopien

Unser regelmäßiger Nachrichtenüberblick ist eine Zusammenstellung von Nachrichten und Berichten aus unterschiedlichen Quellen, deren Wahrheitsgehalt wir im Einzelnen nicht garantieren können. Die Entscheidung, einen bestimmten Beitrag aufzunehmen oder nicht, fällt oft nicht leicht. Zahlreiche Medien und Presseorgane verbreiten nicht ausschließlich neutrale, objektiv recherchierte Nachrichten sondern auch Meinungsartikel. Wir halten uns so weit wie möglich an die faktenorientierte Berichterstattung. Gelegentlich berücksichtigen wir aber auch ausführlichere Reportagen und analytische Beiträge, die wichtige Entwicklungen zusammenfassen und/oder aktuelle Trends reflektieren. Die Quellen finden sich bei den jeweiligen Beiträgen.

Wir gliedern unseren Nachrichtenüberblick seit November 2016 nach folgenden Themengruppen:

- Development and Humanitarian situation
- Politics, Human Rights, Justice
- Economic and Social Issues
- Agriculture and Natural Ressources
- Culture and Education
- Sport
- Horn of Africa and Foreign Affairs
- Miscellaneous (if necessary)

Sie finden hier die letzten vier Nachrichtensammlungen; diese und alle älteren Meldungen zeigt das Archiv (rechts im Menü) an. Von Mai 2015 bis Mai 2016 haben wir keine Nachrichten eingestellt. Unter Agenturen finden Sie Nachrichtenportale, die auch Beiträge über Äthiopien liefern. Dort kann man häufig auch über Suchbegriffe gezielt nach Ländermeldungen suchen.

Besuchen Sie unsere Seite häufiger? Dann drücken Sie immer die Taste F 5, damit die aktuellste Version vom Server geladen wird.

MELDUNGEN VOM JULI 2018

Aktuell: DÄV auf facebook

Zur Zeit ändert sich die Nachrichtenlage in Äthiopien so schnell, dass wir mit dem Auswählen und Verarbeiten der Politik-Meldungen für unsere Homepage kaum folgen können. Wir werden die Nachrichten weiterhin alle 3 - 4 Tage aktualisieren und beginnen wegen der Aktualität mit der Rubrik Politics, Justice, Human Rights. Allerdings kann hier nur ein Bruchteil der im Netz kursierenden aktuellen Meldungen und Analysen erscheinen.  Wer umfangreichere und aktuellere Updates zu diesem Bereich sucht, findet aktuelle Meldungen, Analysen und Blogs auf unserer facebook Seite:

Ausnahmsweise übernehmen wir mal einen Kommentar aus einer großen deutschen Zeitung, weil zutreffend und dringlich

26.07.2018      Einsame Revolutionäre. Bernd Dörries, Süddeutsche Zeitung

Durch den Frieden zwischen Eritrea und Äthiopien eröffnet sich die einmalige Gelegenheit zur Veränderung. Auch für Europa und seine Flüchtlingskrise. Deutschland muss jetzt aktiv werden.

Als in Äthiopien im Herbst 2016 der Ausnahmezustand herrschte, als Oppositionelle erschossen oder eingesperrt wurden, reiste Angela Merkel trotzdem dorthin. Die Bundeskanzlerin mahnte Reformen an, die damals kaum jemand für möglich hielt. Jetzt werden die Reformen plötzlich angegangen, befindet sich Äthiopien in einer atemberaubenden Revolution. Es schließt mit Eritrea einen historischen Frieden und entlässt die politischen Gefangenen. Es geschieht all das, was in Deutschland schon lange gefordert wird. Und was machen Angela Merkel und die Bundesregierung? Nichts. Sie ignorieren den epochalen Wandel, tun so, als wäre nichts passiert, nicht einmal ein Telefonat von Merkel mit dem neuen äthiopischen Regierungschef Abiy Ahmed war bisher möglich: Terminschwierigkeiten, heißt es im Auswärtigen Amt.

Seit zwei Jahren sprechen die Staatengruppe G 20 und Deutschland von einem neuen Ansatz in Afrika, produzieren sie Initiativen und Programme, einen "Marshallplan für Afrika" und eine "Compact with Africa"-Initiative, bei der auch Äthiopien ein Partner ist. Das klang nach Aufbruch, von Investitionen war die Rede, von Arbeitsplätzen, die Fluchtursachen beseitigen sollen. Man sieht nun im Fall von Äthiopien und Eritrea, was von solchen Initiativen zu halten ist. Wenn es drauf ankommt, leider nur sehr wenig. Man lässt die Partner im Stich.

Aus Eritrea kommen im Verhältnis zur Bevölkerungszahl so viele Flüchtlinge nach Deutschland wie aus keinem anderen afrikanischen Land. Durch den Frieden mit Äthiopien eröffnet sich die einmalige Gelegenheit zur Veränderung. Im Auswärtigen Amt scheint man das nicht so zu sehen, man will ausgerechnet jetzt einen neuen Botschafter nach Asmara schicken, weil die Zeit des amtierenden abgelaufen ist. Andere Länder wären froh, dort in diesen Zeiten einen Mann mit guten Kontakten sitzen zu haben, Deutschland nicht.

Es gibt in Berlin offenbar keinerlei Plan dafür, wie man reagiert, wenn Veränderungen, die man jahrzehntelang gefordert hat, plötzlich eintreten. So verspielt Deutschland womöglich eine Chance, für die das Adjektiv historisch angemessen ist. Denn die Reformen in Äthiopien und vielleicht auch in Eritrea werden nur gelingen, wenn sie die versprochenen Veränderungen bringen, wenn sie im Leben der Menschen spürbar sind. Es geht um Arbeitsplätze und Perspektiven für die Zukunft - die in Äthiopien deutlich besser wirken als in vielen anderen afrikanischen Ländern.

Die neue Regierung hat die staatlichen Konzerne für Investoren geöffnet. Warum beteiligt sich Deutschland nicht? Die deutsche Privatwirtschaft traute sich bisher kaum, in Afrika zu investieren. Warum also gibt die Bundesregierung nicht jenen Konzernen, an denen sie beteiligt ist, einen Schubs? Warum verzettelt sich die Deutsche Bahn mit der Paketzustellung in Lappland statt eine Strecke in Äthiopien zu betreiben? Warum investiert die Telekom nicht in ein Land mit 100 Millionen Einwohnern, einen Zukunftsmarkt? Einer muss den Anfang machen, zeigen, dass sich in Afrika auch Geld verdienen lässt.

Der jüngste Gedanke der Bundesregierung zu Afrika war es, einen EU-Kommissar für den Kontinent zu schaffen, obwohl es nicht an Ministerien und Sonderbeauftragten mangelt, die Pläne und Initiativen für Afrika entwickeln. Aber warum fährt in diesen historischen Tagen niemand hin? Oder greift zumindest zum Telefon?

Große Emotionen beim Staatsbesuch des eritreischen Präsidenten

„Die Mauer aus Stein ist gefallen!“ Premierminister Abiy Ahmed am 14.07.2018

Bei der Begegnung gestern zwischen Präsident Isaias und PM Abiy waren so viele Emotionen im Spiel, dass die beiden Männer sich "grosser Bruder" und "junger Bruder" nannten. "Du bist der Visionär und Du hast es eingeleitet, und kann ich Dir nur mit Rat und Tat beiseite stehen", sagte Isaias. Und der jüngere sagte "Ja, grosser Bruder, ich höre zu und folge gern Deinem Rat". Präsident Isaias fügte in seiner Rede beim Emfang in Hawassa hinzu: "Wer fortan von zwei verschiedenen Völkern aus zwei unterschiedlichen Ländern redet, ist naiv". PM Abiy sagte auch "zwei Länder, ein Volk".

Major Dawit Kiros, ehemaliger Gouverneur von Eritrea zu Dergs Zeit und erznationalistischer äthiopischer Aktivist, sagte gestern aus Namibia zu VoA Amharisch: „Als ich das sah und hörte, bekam ich Tränen in die Augen".  So ging es wahrscheinlich vielen Äthiopiern und Eritreern rund um die Welt. Eine Dame, die dem Präsidenten Isaias aus „Dankbarkeit und Liebe zu Eritreern“ einen goldenen Ring schenkte und auf einem ETV Video vom Menelik Palast zwischen Isaias und Abiy zu sehen ist, konnte ihre Emotionen nicht mehr verbergen und weinte ergiebig. Sie drückte es für tausende Andere aus.

PM Abbiy nutzte auch die Gelegenheit und richtete erstmals in seiner Amtszeit ein paar Worte an die „Störenfriede": "Seht euch an, was Liebe und Frieden bewirken kann; hört auf mit dem, was ihr da treibt und macht mit. Wenn nicht, wir sind auch nur Menschen und werden handeln müssen". Dies dürfte insbesondere an Hardliner in der TPLF und einige Gefolgsleute in EPRDF und Sicherheitskräften gerichtet gewesen sein, die ethnische Konflikte schüren: Wahrscheinlich auch an eine Splittergruppe der OLF, die vor einigen Tagen in Wollega kämpfend und mit vielen Opfern in Erscheinung getreten war, wogegen die „offizielle“ OLF einen „einseitigen Waffenstillstand“ erklärte. .

Politics, Justice, Human Rights

28.07.2018      Tigray Committed to Rapprochement b/n Ethiopia, Eritrea. ENA

The people of Tigray are ready and committed to steadfastly realize the rapprochement between Ethiopia and Eritrea, Deputy Chief Administrator of the region Debretsion Gebremichael said. While addressing the rally held today in Mekele in support of the rapprochement between Ethiopia and Eritrea, Debretsion said the region supports the ongoing normalization process. “We have long been waiting for the attained peace agreement and we are ready and committed to tangibly bring the reached agreement of peace among the people that have plenty common history,” Debretsion said. The Deputy Chief Administrator appreciated the bold initiative of leaders of both countries to restore peace and forge economic ties. “Government can be replaced by another but as people are lasting and cannot be replaced,” he said adding “people-to-people relation is crucial to ensure a prudent and lasting peace among both people and we are committed to do so.”

Some of the participants of the rally whom ENA has talked to expressed their strong support to the growing rapprochement between Ethiopia and Eritrea. Mulu Hadush, who joined the rally on his wheelchair, said “nothing is beyond peace among the people of the two countries and I am here to support for further strengthening it”. Gebresilassie Hayelom, another participant of the rally, expressed delight with the recent development between Ethiopia and Eritrea. “I am happy to see that,” he said. “There will never be any conducive environment for work and development at national level unless there is peace and this must expand to people-to-people,” he added. Residents of the city gathered at Mekele stadium to display their support to the rapprochement between Ethiopia and Eritrea, request the safeguard of the constitution and condemning ethnic centered attacks.

MELDUNGEN VOM JUNI 2018

Politics, Justice, Human Rights

30.6.2018        ONLF Repeats Pledge to Disrupt Ethiopian Oil Production. Ethiopia Observer

The rebel Ogaden National Liberation Front repeated its pledge to interrupt oil and gas extraction in Ethiopia’s Somali region after the Government announced plans to test crude deposits. “As long as the Somali region people don’t get autonomy and the long-standing dispute between the Somali people and the Ethiopian government is not resolved, the oil extraction is like exploitation of the people’s resource,” ONLF spokesperson Abdulkadir Hassan Adani told BBC Somali.

China’s POLY-GCL Petroleum Group Holdings Ltd was set to start oil tests on June 28 and gas reserves are estimated to be 6 to 8 trillion cubic feet. There is a $4-billion plan to build a pipeline to a liquefaction plant in Djibouti. The Ogaden has been disputed for decades. In 2007, ONLF attacked a Chinese-run oilfield in the area, killing 71 Chinese and Ethiopians workers. ONLF was established in August 1984 with its headquarters in Kuwait.

The latest round of talks between Ethiopian officials and ONLF leaders were held as recently as February. ONLF welcomes Prime Minister Abiy Ahmed’s call for inclusive dialogue, the spokesperson said. Rebel commander Abdikarim Muse Qalbi Dhagah, arrested by the Government in August, was freed last week as part of a general amnesty for political prisoners. The Government is preparing a law to end the designation of the OLF and other groups as terrorist organizations, according to Fana Broadcasting Corporation.

MELDUNGEN VOM MAI 2018

Aktuell: DÄV auf facebook

Zur Zeit ändert sich die Nachrichtenlage in Äthiopien so schnell, dass wir mit dem Auswählen und Verarbeiten der Politik-Meldungen für unsere Homepage kaum folgen können. Wir werden die Nachrichten weiterhin alle 3 - 4 Tage aktualisieren, allerdings wird unter der Rubrik Politics, Justice, Human Rights nur ein Bruchteil der im Netz kursierenden aktuellen Meldungen und Analysen erscheinen.  Wer umfangreichere und aktuellere Updates zu diesem Bereich sucht, findet aktuelle Meldungen, Analysen und Blogs auf unserer facebook Seite:

Development and Humanitarian Issues

25.5.2018        Ethiopia requires US$280.4 million for prioritized life-saving interventions. Addis Standard

The Government of Ethiopia and humanitarian partners have released updated immediate humanitarian funding priorities, highlighting the most critical gaps in the Ethiopia Humanitarian and Disaster Resilience Plan (HDRP). The priorities have been established through a consultative review with Government Line Ministries, key UN and NGO partners; US$280.4 million urgently required to ensure response for the coming six months, according to a statement released by the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA).

“Through this exercise we have particularly focused on the need to further scale up response to over I million people displaced as result of conflict in the last 12 months. The Government of Ethiopia has shown commendable leadership in seeking durable solutions for this group, including already relocating several thousand people, however the need for an expanded response in current places of displacement remains high.’ Says the United Nations Resident and Humanitarian Coordinator, Ms. Ahunna Eziakonwa-Onochie.

The prioritized interventions include support to Government to deliver emergency health and nutrition services, expand water and sanitation facilities, improve access to education, and ensure improvements in basic living conditions. `We are counting on continued donor generosity to meet the urgent humanitarian challenges facing IDPs and millions of Ethiopians yet to recover from two years of back to back drought,’ says Ms. Eziakonwa-Onochie.

Overall, the Ethiopia Humanitarian and Disaster Resilience Plan (HDRP) for 2018 seeks US$1.66 billion to address the residual effects of two years of back-to-back drought, as well as to address flooding and conflict-related displacements. The HDRP targets 7.88 million people with emergency food/cash and non-food assistance, and is currently 34 per cent funded, including $182 million from Government, $165 million of confirmed funding from donors, with further indicative pledges of $189 million.

The HDRP is presented around a three-pillared framework primarily highlighting immediate humanitarian plans and requirements, along with actions that will enable the current response, and reduce humanitarian requirements over the course of 2018 and for years to come.

“The Government of Ethiopia is now taking concrete steps to implement a disaster risk management (DRM) approach to address recurrent humanitarian needs across the country. While we strive to move in that direction, today, we still need the support of our international partners to reach millions of drought-affected people, and those recently displaced by conflict and flooding,” said  Mitiku Kassa, Commissioner of the National Disaster Risk Management Commission (NDRMC).

MELDUNGEN VOM APRIL 2018

Zum Monatsende ein ausgewogener aber hoffnungsfroher Beitrag über Premier Abiy Ahmeds ersten Monat im Amt (unsere Hervorhebungen):

27.4.2018        Ethiopia’s new leader, Abiy Ahmed, draws red lines on graft and calls for term limits. OPride

Ethiopian Prime Minister Abiy Ahmed has been in power for 25 days. In that time, he has visited five of Ethiopia’s nine ethnic-based states. Call it charm offensive or a victory lap. In nearly all of his outings, Abiy met with locals, listened to their grievances and responded to at times angry questions from the audience. He also gave a wide-ranging speech in the capital, Addis Ababa to an audience of 25,000 people. He hosted dinner with leaders of opposition parties, including those who were released from prison only a month earlier.

He conferred with business leaders and urged them not only to boost their contributions to the economy but also aid his government’s fight against organized corruption by refusing to pay bribes for services and rights they are entitled to by law. He addressed a high-level African security forum. This week he hosted Zeid bin Ra’ad Zeid al-Hussein, the United Nations High Commissioner for Human Rights.

In short, Prime Minister Abiy has given a lot of campaign-style stump speeches. In a way, it seems as though he is campaigning for what is ahead. He is the commander-in-chief but real power remains concentrated in the hands of hardliners in the military-security establishment. It makes sense then that the new leader is seeking popular support to strengthen his hands as he sets out to reform this deeply entrenched system.

That is not all. As laid out in his inaugural speech, national unity and peace are central to all of his speeches. There is a reason for that. Abiy took over a country riven by ethnic and political divisions and tensions. Nearly three decades of dominance by the Tigrayan People’s Liberation Front, hailing from a community making up merely 6 percent of the country’s population, has resulted in growing resentment, which has given way to ethnic discord and an ethnicized nationalist fervor. Abiy is not calling his compatriots to shed their ethnic heritage but to transcend it to forge national unity so as to promote their common good.

Inspiring hope

More than anything else though, the new premier offered the people of Ethiopia hope – something that’s been in short supply under the Ethiopian People’s Revolutionary Democratic Front (EPRDF), which ruled the country with a top-down and iron-fisted approach since 1991. He even defended his speechmaking in Obama-esque “not just words” style, saying words do matter and one cannot govern without ideas and a political vision.

Inevitably for the young leader, who inherited a herculean task of political transformation at only 41, the high stakes public engagement also mean some inevitable gaffes. He has angered ethnic Amharas by comments he made in Tigray; and his own Oromo constituency by comments he made in the Amhara state. On April 24, he gave the nation’s highest civilian medal of honor and a diploma to his predecessor at an emotional honoring at his office.

The unprecedented recognition angered many who felt that Hailemariam Desalegn, who oversaw nearly six years of violent security crackdown and the internal displacement of 1.3 million people, should face justice and be held accountable for his role as well as complicity.

The vocal diaspora, including those who opposed Abiy’s ascent from the beginning, have seized on these comments. He’s been accused of many things, including suggestions that he’s a crowd pleaser, who is willing to say anything to appease an audience; he is inexperienced; he is not Oromo or Oromo nationalist enough; he is superficial; he is just another puppet of the establishment; a breeze of fresh air, inspirational, etcetera.

To be clear, his gaffes in Tigray and Amhara were unwarranted and avoidable. But, justified or not, the avalanche of the ensuing controversy means a lot of important comments have been lost— some in translation, others in the muddied backlash.

First, Prime Minister Abiy has distinguished himself in one very important way: His style. He comes off as intentional, patient, personable and not too wedded to generic party-speak. Most importantly, he listens and is attentive to public opinion, directly clarifying even his gaffes.

When he went to Gondar and Bahir Dar, for example, he faced residents angered by comments he made in Tigray which appeared to downplay the issue of Welkait-Tegede region—a bone of contention between the two northern states. Instead of playing defensive or doubling down, as EPRDF leaders before him did so often, he acknowledged that his comments, as they were released to public by the media, lacked the proper context in which they were uttered. And he gently told the audience—clearly aware of the online backlash—even if he made a grave mistake, per the Ethiopian culture, the people of Gondar and local elders should offer wisdom and advice before resorting to criticism. He allowed himself to be vulnerable—a rarity for an EPRDF leader and for that matter unheard of from previous Ethiopian leaders.

Again, on April 26 in Hawasa, the capital of the vast Southern region noted for its huge diversity of culture represented under one roof, he defended the decision to honor his predecessor, a subject of ongoing rancor. In so doing, he offered his thoughts on an issue that continues to bedevil many African nations: Term limits.

“The main goal of recognizing the former prime Minister Hailemariam Desalegn was to send a teaching message to those who still consider leaving power a question of life and death that such an honor awaits them should they decide to voluntarily step down,” he told a cheering audience.

“We are hearing that the recognition has upset those whose loved ones were killed during his tenure. Both as a party and as a government we have apologized for what happened. We apologize again. We are ready to do all that is necessary and all that we can to help those who were adversely affected by the conflict.

As a person though, let alone ordering the killings of individuals, Mr. Hailemariam is a kindhearted person who sat and wept with us when people were killed, be it in Oromia or other states.

At a time when so many prefer to die than leave office way past their retirement age, his decision to resign was a great lesson.

Even though this is not yet written into our constitution, from now on, a prime minister should not be in office for more than two terms. We will make sure this is part of the constitution as well.”

At least half a dozen African leaders have evaded term limits since 2012 by amending their country’s constitutions. Such maneuvers have led to episodes of unrest in Senegal, DRC, Burundi, Uganda and Rwanda. Currently, 18 African nations don’t have term limits and a third of them “are facing armed conflict,” according to the Africa Center for Strategic Studies. The Horn of Africa is notorious for lacking term limits. This is why it is remarkable to hear Africa’s youngest leader calling for constitutional term limits in a parliamentary system, which as Ethiopia’s ambassador to Egypt, Taye Atske-Selassie, pointed out on Twitter is “unique and probably unheard of.”

Ethiopia is due for a national election in two years. Abiy has already pledged to step aside should his party lose at the ballot box in 2020. Granted that much work remains to be done to reform the electoral law, to make the electoral board free from the influence of the incumbent party and to ensure that there is a level playing field for the opposition, Abiy is hitting all the right notes. As with all his other promises, if he follows through, the young premier is poised to transform Ethiopia, which had its first peaceful transfer of power in 2018 in all of its history.

Red lines

In his speeches, Abiy has identified key priority areas. These include addressing mounting public grievances, fighting corruption, and preventing wastage of resources. Toward that end, the new leader has drawn red lines for all public servants. “The public is fed up with graft and maladministration,” he told parliament earlier this month. “This is a red line that…will not be tolerated.” He has also vowed to crackdown on the lucrative black market for foreign currency exchange. This was reinforced by the appointment of a close ally at the Ethiopian Revenues and Customs Authority, one of the most corrupt and inefficient agencies in the country.

He has also called for judicial independence and promised to make the national army accountable to the constitution, not the governing party.

“We will do everything necessary to ensure the justice system – which have been a source of our people’s disillusionment—would work in such a way that their independence and professional capacity are assured,” he told Addis Ababa residents on April 16.

In the same speech, Abiy also hinted at possible plans to amend the country’s repressive laws, saying: “We will work hard to stop discrimination and injustice being perpetrated under the guise of law and order. Legislations that have been the cause of human rights violations and injustice will be assessed and amended based on public input.”

In another stunning comment on April 26, Prime Minister Abiy told Hawasa residents, “there are U.S.-based media owners who speak about, shout, advocate for and worry about Ethiopia’s democratization. I want to make this clear in front of you all: We want these individuals to have their headquarters in Addis Ababa.”

For a country that was only a month earlier talked of as if on the brink of chaos, the growing sense of hope, of a national renewal is a remarkable turnaround. Abiy has his critics, mostly from the vocal diaspora, who question his decision to prioritize public rallies and speeches rather than walling himself in his office and “governing.” The fact is he needs public support to face his nemesis, the entrenched establishing accused of overseeing the organized corruption and violations of human rights. After all, it is protests by the public that brought him to power.

One fact is indisputable: Ethiopia is undergoing a significant transformation. Abiy’s young government has inspired tremendous hope. He faces outsized expectations and near insurmountable challenges to reconcile between EPRDF’s developmental state model and public demands for real, democratic reforms. Transitions seldom follow straight lines. But, so far, beyond his critics singular focus on a few gaffes, Abiy is saying all the right things.

He is expected to wrap up the first phase of his national tour with a stop in Bale in southern Ethiopia in the coming days. By now, he has heard enough public grievances. He should soon turn his attention to cleaning up the bureaucracy and pushing his party to embrace change.

He will need some time and a continued public support and goodwill to deliver on these and other promises.

Development and Humanitarian Issues

22.4.2018        Ethiopia Building Resilient Economy to Suppress Adverse Effect of Climate Change: Deputy PM Demeke. ENA

Ethiopia is taking measures to suppress the adverse effect of climate change and build resiliency at community and national level, and end up emergency drought response, Deputy Prime Minister Demeke Mekonen said.

The Deputy PM has briefed UN member states in New York yesterday on the current humanitarian situation in Ethiopia and approaches that are underway to end emergency drought response and build resilient economy.

Ethiopia has been registering a double digit economic growth over the last 15 consecutive years and is among the few African countries believed to take the lead in political, economic and social transformation of their respective sub-regions, Demeke stated.

This is a clear indication that Ethiopia is on the right track to achieve the vision of reaching a middle income country by 2025, he elaborated.

“Despite an impressive economic growth over the decade, Ethiopia because of its geographic location and adverse agro-ecology remains vulnerable to a range of natural and human induced hazards, related risks and disasters,” the Deputy PM pointed out.

Demeke added that humanitarian assistance could save the life of drought affected people; however, it could not be sustainable solution as climate change aggravates the situation.

Noting that climate change induced hazards and related disasters are expected to rise in the years to come and in the future, he stated that government and partners have agreed the new way of working in which short-term humanitarian assistance and medium to long-term development oriented programs.

“As a result Ethiopia has been making a paradigm shift from crisis management to disaster risk management, mainly focusing on disaster risk reduction development programs,” Demeke pointed out.

Ethiopia disaster risk management has shown a strong political will to address and tackle the adverse climate change effects, he added.

Recalling that Ethiopia has developed an effective national policy and strategy on disaster risk management in 2013, he said “this strategy aims to reduce and eventually prevent and mitigate disaster risk by building a process of mainstreaming disaster risk management policy.”

According to him, livestock development and large scale commercial farms to create job opportunities are among the development programs that are playing critical role in reducing risks in the lowlands, where recurrent drought occurs.

National Disaster Risk Management Commissioner, Mitiku Kassa said Ethiopia with its development partners have designed the largest Productive Safety Net Program (PSNP) in Sub-Saharan Africa to meet the needs of 7.9 million people.

The PSNP aims at preventing household as depletion and building community assets through public works focusing on soil and water conservation, Mitiku added.

These development programs are few examples of existing development interventions implemented throughout drought affected areas to build resiliency, the commissioner said, and stressed “they should be strengthened and supported with multi-year financing from partners and the government.”

UN Resident Coordinator, Ahunna Eziakonwa-Onochie said Ethiopia is one of the humanitarian assistance recipient countries, where you see the government taking the lion’s share of the contribution.

Noting that 1.6 billion USD is required in which most of it is for relief, the Resident Coordinator said “the largest contributor to the appeal so far is the government with 182 million USD committed.”

“The Ethiopian government has stepped out and made a significant financial contribution. This is unique and it is quite unusual in our humanitarian world,” she4 appreciated.